Anvil

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Anvil är en förening för figur-, roll-, kort- och sällskapsspel i Visby.


5 posters

    De eviga filmfrågorna!

    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA mån jul 27, 2009 1:21 pm

    Som den filmnörd jag är så fick jag lust att dra upp de eviga filmfrågorna. Sådana här som man har diskuterar i all evighet och troligen fortsätter med, bara för att få till en debatt liksom. Dessa frågor har ofta inget sant svar men det hindrar de inte från att debatteras gång på gång på gång... Lägg gärna till era men här har jag några, varning för spoilers om ni inte sett följande filmer: Blade Runner.

    1. Vilken är bäst Alien eller Aliens?

    2. Rick Deckard - Replikant eller människa?

    3. Bäst på skräck John Carpenter eller Wes Craven?

    4. Kommer Stallone att bli ihågkommen för Rocky eller Rambo?

    5. Blev Tommy kär i Carrie?

    Ta gärna upp fler av de "eviga" frågorna om ni kommer på några. Men håll er till de riktigt klassiska frågorna så att alla har en någorlunda chans att kunna debattera.
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA mån jul 27, 2009 1:22 pm

    Vad jag tycker (argumenterar för mina svar vid mothugg)

    1. Aliens är bättre.

    2. Deckard är en replikant.

    3. John Carpenter.

    4. Rocky

    5. Ja han blev kär i Carrie.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  emilfrojd tis jul 28, 2009 2:17 am

    Spoiler varning.

    1. Det var för länge sen jag såg Alien och har tyvärr inte sett Aliens

    2. Jag skulle hävda att han är människa. Läs boken.

    3. Ser för lite på skräckfilm då jag oftast tycker de är för fåniga.

    4. Rocky det är väl inte många som förknippar honom med Rambo och inte med Rocky.

    5. Error, error. Can not comply...

    Ny fråga:

    6. Vad finns i lådan som skickas till Detective David Mills i Se7en?
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd tis jul 28, 2009 2:22 am

    1) Ja, Aliens är bättre.

    2) Replikant vore coolast. Utifrån flmen sett.

    3) Ser inte på skräckfilm -det är för läskigt.

    4) Rambo kommer bli ihågkommen som koncept, (som t.ex "cassanova") långt efter Stallone och Rocky är bortglömda.

    5) Who the fuck is Carrie?

    6) Hans frus avhuggna huvud.

    7) Bästa Star Trek kaptenen?
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  emilfrojd tis jul 28, 2009 10:15 am

    6. Det skulle lika gärna kunna vara hans och hans frus foster.

    7. Jag är lite kluven mellan Jean Luke Pickard och Catherin Janeway.

    8. Bästa uppföljare? (Alltså vilken är den bästa 2:an?)
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd tis jul 28, 2009 10:48 am

    6) Om det var deras ofödda barn så skulle det lika gärna kunnat vara vems som helst, för foster kan man inte se släktskap på, till skillnad från ett huvud. Men Jhon Doe vet ju att David kommer dra värsta möjliga slutsats, så det kan ju funka. Inte lika idiotsäkert som ett huvud, dock.
    7) Hehe, jag har inte sett Kirk in action faktiskt, men mellan de andra två blir det Janeway. Tror jag.
    8 ) En lista på "tvåor" jag tycker är bra:
    Judgement Day (T2).
    Aliens.
    Matrix: Reloaded.
    Star Wars; Episode IV: The Empire Strikes Back.
    Toy Story 2.
    Alien VS Predator: Requiem.
    Predator 2.
    >>Frågan är, ska man dömma dem efter hur mycket bättre än ettan de var, eller ska man säga vilken som är bäst överlag?
    Kvalitetsmässigt så vinner AvP2 lätt, för Requiem är enormt mycket bättre än ettan. Överlag så tävlar T2 och Aliens som bästa film på min lista.<<
    9)Bästa TREAN? I bäst-av-tre tävlingen så väger jag mellan Blade: Trinity och Resident Evil: Apocalypse. Bägge två ÄGER skiten ur sina respektive ettor och tvåor.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  emilfrojd tis jul 28, 2009 11:04 am

    8. The Godfather II, Empire Strikes Back (Star Wars Episode V)

    9. The Godfather III, Return of the Jedi (Star Wars Episode VI)

    10. Vilken är den sämsta uppföljaren?

    10. Jag skulle nog säga att som sämsta uppföljare ligger Highlander 2 väldigt bra till. Den förstör koncpetet för första filmen så mycket så det finns inte. Hade den itne varit en uppföljare utan en egen film hade den kanske kunnat få 2/5 i betyg, men som uppföljare till en mycket bra film så får den av mig i alla fall -/5.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd tis jul 28, 2009 4:02 pm

    10) Hmm, det var för längesen jag såg Highlander-filmerna. Men min kandidat är MI:2. Uuuj vad den suger jämfört med första Mission Impossible, som faktiskt var en ganska bra film. (Har inte sett den gamla serien.)

    Nej, MI:2 är en dålig film över huvud taget, inte bara uppföljare. 1/5 i betyg.
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA ons jul 29, 2009 7:09 pm

    6. Jag tror att det är huvudet. Parodin "how seven should have ended" är dock klockren.

    7. Får nog säga Kirk.

    8.. Här får jag säga T2. Inte bara den bästa uppföljaren utan även en av de bättre filmerna någonsin.

    9. Sämsta uppföljaren någonsin är nog Matrix Reloaded. Jag tyckte mycket om Matrix och har givit den betyg 4/5 (men håller ABSOLUT inte med om hypen att matrix ska vara den bästa Sci-fi filmen någonsin) men uppföljararen var rent lidande för mig. Värdelös story, värdelös filosofi som en 12 åringen kunde komma på. (Vem styr vi eller maskinerna...) och bara massa jättetrista action scener (Säger inte att de var dåliga, det var säkert jättebra action) men jag gillade inte Matrix för dess action eller för dess kärlekshistoria som inte heller tillförde någonting. Den är nog sämst. Alternativt är Mission Impossible 2 sämst. Brian DePalma lyckades med en helt okej intressant agentfilm. John Woo slaktar den totalt med massor av overkligt ultravåld, slow motion, explosioner och andra saker som gör en person som jag som egentligen gillar Drama helt galen. Den filmen var fruktansvärd den med.


    Senast ändrad av WilhelmA den lör aug 01, 2009 2:16 pm, ändrad totalt 1 gång
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd lör aug 01, 2009 2:51 am

    11) Bästa filmskurken?

    12) Bästa filmhjälten?

    Mina svar är: Darth Vader och Jhon McLane.
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA lör aug 01, 2009 1:17 pm

    11: Tror jag får kopiera Dan här och svara Darth Vader. Han är ju så underbar som skurk. Goldfinger är en annan favorit "No mister Bond I expect you to die"

    12: James Bond

    Fråga 13: Vem är den bästa Bond?

    13: Roger Moore.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  emilfrojd mån aug 03, 2009 10:18 am

    11. Darth Vader ligger ju helt klart grymt högt ja.

    12. V

    13. Jag är fan kluven mellan Sean Connery och Daniel Craig.

    14. Bästa filmmusik i en film?


    14. Det är en sjukt svår fråga. Jag har ju ca 1500 filmmusik låtar liggande i min spellista. Men "Big Fish", "V for Vendetta" och "the Godfather triology" har mycket bra musik.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd mån aug 03, 2009 12:37 pm

    Vilka väldigt välformulerat inlägg vi varseblivit, i väntan på vintern.

    13) Hmmm.
    Moore: den första Bond jag såg. Tyckte han var bäst tills jag såg Goldeneye.
    Connery: är en suverän skådespelare, men inte bästa Bond.
    Dalton och Lazenby kan ta sig i röven.
    Brosnan var fantastisk, han var nog nyckeln till att återuppliva Bond serien.
    Craig is Bond.
    Och han är så sexig så man önskar ju nästan att man vore gay eller tjej.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd mån aug 03, 2009 12:41 pm

    Just ja, 14) också.
    Jag säger bara: Min Matrix CD har nästan spelats sönder, så bra är låtarna på den. Men det är själva låtarna, bakgrundsmusken är en annan femma. Deet blir svårare, för den bästa musiken är den man inte tänker på.
    avatar
    jeppa


    Antal inlägg : 12
    Join date : 09-07-05

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  jeppa mån aug 03, 2009 7:28 pm

    börjar här vid 14 då jag inte har sett lika många filmer i de olika kategorierna.

    14: om serier räknass så .HACK\\sign annars the nightmare before cristmas

    förvnad över att ingen har skrivigt frågan sämsta filmatiserng så

    15: vilken är sämsta filmatiseringen

    själv så är det mellan Ringen filmerna och Liftarens guide till galaxen
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Dan the Wierd mån aug 03, 2009 7:46 pm

    14) Shocked D'oh! Hur kunde jag glömma Tim Burton/Danny Elfmans mästerverk?! Jag byter till Nightmare before Xmas. santa

    15) Nej nej, Liftarens Guide missade visserligen en massa, men den var så bra den kunde ha blivit och fortfarande dra in pubplik som inte läst böckerna! Och du kan väl inte mena Sagan om Ringen? Dom är ju episkt suveräna.
    Nej sämsta filmatiseringen är från en serietidning: The Phantom. *spyr*

    Tja, man kan ju inte göra någon fråga 16 av "Bästa Filmatiseringen", för det är V For Vendetta, och så är det bara. Punkt slut.
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA tis aug 04, 2009 3:40 pm

    14. Säger nog Gladiator. Fantastisk musik andra filmer som verkligen lyckades med det musikaliska är Scarface (perfekt theme), Carrie (Danscenen är oförglömlig), Cannibal Holocaust (Älskar themet), V för vendetta. Samt MÅNGA fler filmer har underbar musik bah för många att välja på men Gladiator är nog bäst.

    15. Definitivt Fantomen filmatiseringen, jag är ett stort fan av Fantomen tidningen (Prenumererar fortfarande) men den filmen var en hädelse mot hela tidningen. Annars tycker jag att Marvel filmatiseringar är bra på att slakta. Daredevil, Elektra, Ang Lees version av Hulken, alle tre Blade är filmer jag blir arg bara jag tänker på. DC har blivit slaktat av sina Batman filmer (Undantag Tim Burton's första samt Christopher Nolan's mer Blade Runner aktiga Batman. (Inför Batman Begin så satte Nolan filmtemet framför Blade Runner och sade "Så här ska vi göra batman")

    16. Bästa film jag vet av bokfilmatiseringar är Carrie (5/5) men den följer inte boken perfekt. DePalma tog sig flertalet konstnärliga friheter, även om de gjorde berättelsen bättre så betyder det att den bröt för mycket mot boken. Mina favoritfilmatiseringar som följer det de togs ifrån bäst är helt klart Sin City (4/5) följt av V för vendetta (4/5). Sin City följer serietidningen "nästan" ordagrant. JA vissa scener är borta men i stort sett är det exakt samma kläder, miljö, repliker och rubbet. V för vendetta lyckas också utmärkt.

    17. Sämsta filmen någonsin?

    Jag svarar House of the dead av Uwe Boll. Jag är för lat för att såga den själv i tråden men jag länkar till Filmtipset.se där ni kan läsa varför filmen är så värdelös. Se den ALDRIG. http://www.filmtipset.se/film/house-of-the-dead.html?search_id=21184813&search_sort_order=1

    18. Sämsta regissören någonsin?

    De som säger Ed Wood har nog aldrig sett Uwe Boll. Nuff said. Om det inte framgår ordentligt så svarar jag Uwe Boll. Razz

    19. Bästa filmintro?

    Carpenter's Halloween utan tvekan. Dess intro är så bra att det skulle kunna vara en film bara det.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  emilfrojd tis aug 04, 2009 5:32 pm

    15: Om det är utifrån en förlaga så måste det ju vara "Batman Forever" och "Batman & Robin"

    16: Bästa filmatisering av skriftlig förlaga måste vara "V for Vendetta", "Sin City" ligger också i toppen. Jag har inte läst Big Fish så jag vet inte hur boken till den är men filmen är grymt bra.

    17: Det var grymt svårt att välja. Men "Ordet" var riktigt dålig trots att den har hyllats av filmvetare. Sen så "Batman Forever" och "Batman & Robin" är ju en riktiga lågvattenmärken.

    18: Jag tror nog inte jag har sett nån Uwe Boll och jag har inte sett Ed Woods filmer, bara filmen om honom. Jag komemr nog tyvärr itne på någon så där då jag brukar se typ 1-2 filmer av en dålig regissör sen så slutar jag så det är så svårt.

    19: "Sin City" eller "Bladerunner"

    20: Farvorit skådis?

    20: Johnny Depp
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA tis aug 04, 2009 5:34 pm

    20

    Sissy Spacek (Det är skamligt att jag har sett henne i så få filmer. Men jag får chansen i Tuck Everlasting på fredag.) Om ni inte sett henne så är det ingen att skämas för. Hon är mest med i Indy draman.

    21. Bästa filmen någonsin?

    21. Carrie (1976) (Lat så jag saxar en sak jag skrev för länge sedan om Carrie på en helt annan plats för att förklara varför jag tycker att den är bäst)

    Ett filmiskt mästerverk och en av dem bästa filmerna någonsin alla kategorier, jag har säkert sagt det förut och jag understryker det gärna. Sissy Spacek gestaltar Carrie till perfektion och visar att hon är världens bästa skådespelare. Hon är inte Sissy Spacek längre, hon ÄR Carrie White. Det gör verkligen ont i en att se Carries lidande, och inte i någon film har man sympatiserat så enormt med huvudpersonen. Från första scenen så är man fast. Man är glad när Carrie är glad, ledsen när hon är ledsen osv. Resten av rolllistan fyller upp bra med Piper Laurie, Amy Irving, William Kat (Han försökte bli Luke Skywalker - bara en rolig trivia detalj) Betty Buckley (Både hon och Irving i debuttroller) Nancy Allen som "Queen bitch" Samt slutligen John Travolta (Också debut)

    Handlingen kortfattat:

    Carrie White är hackkycklingen på sin skola och hemma förtrycks hon av sin psykotiska samt religiösa mamma (Laurie) men Sue (Irving) känner dåligt samvete för att hon mobbad Carrie och ber sin pojkvän Tommy (Katt) att gå med Carrie på vårbalen för att gottgöra. Carries gympalärare (Buckley) försöker få henne att bygga upp sitt självförtroende och övertalar Carrie om att faktiskt gå. Samtidigt smider tjejgängets ledare Chris (Allen) har tillsammans med sin pojkvän (Travolta) en plan där man ska utsätta Carrie för ett elakt practical joke på balen. Vad ingen alls vet är att Carrie har telekenisiska krafter. Det är därför inte smart att knuffa den här tjejen över kanten...

    Vissa kallar filmen seg, SEG!? När i princip varje scen är så bra att man kan analysera i evigheter. (Antagligen samma personer som kallar Blade Runner seg och den kan man i princip analysera lika mycket)

    Min dröm är en filmkväll där man ser Carrie och jag får pausa ungefär en gång per scen och kommentera/analysera vad som sågs och vad jag tycker om det, både filmiskt/utbildningsmässigt/jämfört med när jag själv mobbades osv.

    Men jag förstår själv att ingen skulle orka det då filmen då skulle gå från runt 1.20 timme. Till en hel natt troligen.

    Jag rankar den här filmen som den bästa någonsin. Skådespeleriet är perfekt, musiken är perfekt, manuset är perfekt, regin är perfekt allt är perfekt helt enkelt. Detta är en av några få filmer, typ 2 stycken som jag ger 10/10 på IMDB. Jag tror absolut att det kan finnas bättre filmer än Carrie men jag har inte sett någon hittills.

    22. Vilken är den coolaste birollskaraktären någonsin?

    Jag får nog säga delad förstaplats mellan Gaff (Blade Runner) och Wedge (Star wars 4-6)
    ZoNe
    ZoNe


    Antal inlägg : 24
    Join date : 09-07-16
    Age : 28
    Ort : vet inte

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  ZoNe ons aug 12, 2009 3:04 am

    Jag kanske inte är någon expert på filmer så älskar jag att diskutera och se filmer.

    17.sämsta film måste vara "the spirit". jag vet inte exakt om den höll sig till serien men filmen vara bara fruktansvärd. den var hur ska jag beskriva det: äkligt dålig.

    19. bästa filmintro jag har sett kommer från filmen "watchmen". filmen är jättebra.
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  WilhelmA ons aug 12, 2009 12:11 pm

    Jag kanske inte är någon expert på filmer så älskar jag att diskutera och se filmer.

    Kan nog lova att igen här är någon expert. Razz Jag är filmfantast och har läst filmkunskap på gymnasiet det är allt. Bara kul att så många som möjligt vill diskutera.

    Sponsored content


    De eviga filmfrågorna! Empty Sv: De eviga filmfrågorna!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: mån maj 20, 2024 10:10 pm