WilhelmA tis aug 04, 2009 3:40 pm
14. Säger nog Gladiator. Fantastisk musik andra filmer som verkligen lyckades med det musikaliska är Scarface (perfekt theme), Carrie (Danscenen är oförglömlig), Cannibal Holocaust (Älskar themet), V för vendetta. Samt MÅNGA fler filmer har underbar musik bah för många att välja på men Gladiator är nog bäst.
15. Definitivt Fantomen filmatiseringen, jag är ett stort fan av Fantomen tidningen (Prenumererar fortfarande) men den filmen var en hädelse mot hela tidningen. Annars tycker jag att Marvel filmatiseringar är bra på att slakta. Daredevil, Elektra, Ang Lees version av Hulken, alle tre Blade är filmer jag blir arg bara jag tänker på. DC har blivit slaktat av sina Batman filmer (Undantag Tim Burton's första samt Christopher Nolan's mer Blade Runner aktiga Batman. (Inför Batman Begin så satte Nolan filmtemet framför Blade Runner och sade "Så här ska vi göra batman")
16. Bästa film jag vet av bokfilmatiseringar är Carrie (5/5) men den följer inte boken perfekt. DePalma tog sig flertalet konstnärliga friheter, även om de gjorde berättelsen bättre så betyder det att den bröt för mycket mot boken. Mina favoritfilmatiseringar som följer det de togs ifrån bäst är helt klart Sin City (4/5) följt av V för vendetta (4/5). Sin City följer serietidningen "nästan" ordagrant. JA vissa scener är borta men i stort sett är det exakt samma kläder, miljö, repliker och rubbet. V för vendetta lyckas också utmärkt.
17. Sämsta filmen någonsin?
Jag svarar House of the dead av Uwe Boll. Jag är för lat för att såga den själv i tråden men jag länkar till Filmtipset.se där ni kan läsa varför filmen är så värdelös. Se den ALDRIG.
http://www.filmtipset.se/film/house-of-the-dead.html?search_id=21184813&search_sort_order=1 18. Sämsta regissören någonsin?
De som säger Ed Wood har nog aldrig sett Uwe Boll. Nuff said. Om det inte framgår ordentligt så svarar jag Uwe Boll.
19. Bästa filmintro?
Carpenter's Halloween utan tvekan. Dess intro är så bra att det skulle kunna vara en film bara det.