Anvil

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Anvil är en förening för figur-, roll-, kort- och sällskapsspel i Visby.


5 posters

    styrelse-protokol 4/11 2009

    Natherul
    Natherul


    Antal inlägg : 70
    Join date : 09-08-30
    Age : 34
    Ort : Skogen

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Natherul ons nov 04, 2009 11:57 pm

    1.1. Mötet öppnas

    1.2. Val av mötes-ordförande:
    Mark väljs till mötes-ordförande

    1.3. val av mötes sekreterare:
    Andreas Väljs till mötes sekreterare

    1.4. mötes validitet
    över 50% av styrelsen var närvarande så mötet valideras

    1.5. dagordningen godkännes
    dagordningen godkännes

    2. Val av vice-ordförande
    Filip väljs till Vice-Ordförande

    2.1 val av sekreterare
    Andreas väljs till sekreterare

    3. vad som kommer skke inom snar framtid information:
    "Unholy alliances" kommer att ske den 14/11 - 15/11
    "Broken Arrow" och "apORKalypse" skjuts upp till nästa år

    4. Övriga frågor
    Styrelsen beslutar att vi ska efterlysa en person för att göra oss en logga
    Styrelsen kollar upp möjligheter att renovera förrodet
    Det nya forummet klubbas fram som officiel kontaktplats (Länk)
    Filip väljs till förrodsansvarig
    En rollspelskväll ska hollas inom snar framtid men tid bestämms nästa möte
    Återkommande tournering vid namn chainsås (2xxx) är under betänkande
    Nästa möte fastslås till den 18/11 kl 1800 på Phoenix

    5. Mötet avslutas
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Dan the Wierd lör nov 07, 2009 12:12 am

    Föreslår själv att det skall stavas "CHAINSAUCE", uttalas som "chainsaws".
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  WilhelmA sön nov 08, 2009 2:00 am

    EDIT: Var inget misstog det här för årsmötets protokollet och insåg förstås nu att det var ett styrelsemötes protokoll.


    Senast ändrad av WilhelmA den sön nov 08, 2009 9:46 pm, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj sön nov 08, 2009 6:30 pm

    Hej på er. Wink
    Ursäkta att jag inte har svarat i telefon. som sagt jag hinner inte nu

    Rådjurs jakten är igång samt att jag har gått beredskap under hälgen.
    Jag fälde förästen ett smaldjur i lördags så blev mycket på en gång för vomen hade sprukit så det var nära att kötet blev förstörd.
    Det är så att det är projektarbeterna på donner som ska va klara här nu.
    Så jag jobbar som bara den. Mycket folk som vill ha hjälp.
    Det har varit elever som har lånat lokaler och datautrustning på donner den här helgen.
    Jag holler också på att bråka med arbetsförmedlingen.
    Min far och mor är på fastlandet hella veckan ut som kommer så jag kommer inte vara i stan så mycket tar hand om hunden. kommer jag till stan så blir det sent och då är det sängen som gäller.

    Till ämnet.

    Tre saker som ni har jort galet i styrelsen

    1 Broken arows är en grej som inte ingår till Anvil eftersom den kommer att hållas på en ike Anvil hälg privat. samt att ansvarig måste kontaktas innan belsut tas

    2 Anvil har en logga och den har mark fått. Och den kan endast endras på när det är årsmöte om alla vill att den ska ändras.
    (Det sas inget på extra års mötet)

    Arnnas så bra jobbat så här långt forsätt med det så kommer allt att bli bra Very Happy

    Jag är i sanda.

    Vill ni mig något specielt så mail mig på rindibodi@gmail.com
    Telefonen är nu endast job som gäller så det är ingen ide! fram till våren

    Arnas så lägg upp på forumet

    Ha det bra så länge och lycka till i hälgen!

    PS

    santa Om det vill sig så har jag kanche en överraskning klar till våren santa
    WilhelmA
    WilhelmA


    Antal inlägg : 81
    Join date : 09-07-26
    Age : 33
    Ort : Visby

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  WilhelmA sön nov 08, 2009 9:48 pm

    Morgan har helt rätt om loggan. Det var årsmötets beslut på att vi skulle ha den. Vilket bara kan ändras på ett annat årsmöte pga att årsmötet är föreningens högsta beslutande organ (Se stadgarna hoppas jag)
    Natherul
    Natherul


    Antal inlägg : 70
    Join date : 09-08-30
    Age : 34
    Ort : Skogen

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Natherul sön nov 08, 2009 11:43 pm

    alltså jag trodde inte att det var något sådannt speciellt framtagit på förra årsmötet och det står inget i stadgarna om logotyp, logga eller logo (sök på lo)...
    Natherul
    Natherul


    Antal inlägg : 70
    Join date : 09-08-30
    Age : 34
    Ort : Skogen

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Natherul mån nov 09, 2009 1:57 pm

    dessutom nu när jag har kollat närmare på loggan som jag har (hadde dessutom glömt att jag hadde en) så visar det sig att det finns ett par problem med den till hemsida och/eller forum nämligen:

    den har fel format så den kommer se utsträckt och tillplattad ut
    flames kommer inte passa in med resten och med en vit bakrund som den har nu kommer det skära sig mot det andra som är i ett mörkt tema (man kan färga det vita men det kommer finnas en vit "rest" som är kant mot flames och städet
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Dan the Wierd mån nov 09, 2009 5:25 pm

    Aha, men efterom det är tekniska problem, så föreslår jag att det tas upp ett beslut på nästa ordinarie årsmöte om att omdesigna loggan.

    Man kan väl inte förvänta sig att ett beslut måste fäljas om det inte kan genomföras pga nya omständigheter?


    Till Morgan: Hoppas du ursäktar oss för att vi ringt och stört dig (trots att du sa att du skulle vara upptagen), men vi ville bara åka hemförbi ditt hus och hämta föreningens bord som skulle vara klart nu förra helgen.
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 5:38 pm

    Nu har DAN och FILIP förökt och ringt mig.
    Fast jag har skrivit att min mobil är i arbete och inte privat fram till i vår.
    Mail till mig på Rindibodi@gmail.com eller leg upp på forum om ni vill något.


    Om det är anledningen att loggan inte passar in på nya forumet som ni har bestämd att den ska ändras.

    Så måste jag tyvär sega att styrelsen har brutid mot foreningens grund stadgar.
    I sånna fall måste ett extra årsmöte tillkallas.
    Men nu har det redan varit ett extra årsmöte så till nästa odinarie årsmöte
    så måste alla i styrelsen avgå och ingen av dem får forsätta i nästa års styrelse. Endast odinarie ordförande kan i vissa undan tag få fortsätta som informatör till nya styrelsen om vad den andra styrelsen har bestämt.
    I riktigt extrema fall så utesluts den gamla styrelsen ur föreningen helt.

    Detta är inget skämt utan det är en av Svergies grund regler för förningar och klubbar.

    Dena regler gäller inte om det är ett förtag eller orginisation.

    Loggan är ett produkt märke
    man har inte en sak utan ett namn.

    På årsmötet i våras så bestämde den vi att Gotlands figur spel skulle byttas till Anvil och loggan som var en sköld skulle byttas ut mott ett städ.

    En sak till det finns resurcher att fixa loggan utan den vita kanten
    Bakgrunden går altid att ändra men inte själva märket

    Till Styrelsen tillkalla ett möte så fort som snarast och red upp den här historien.

    Bordet är som en pingpong boll i uneverasum just nu emot det här och kan ni inte se det så är det stor risk att ANVIL är förlorat. för medlemmarna kommer nog att tapa förtronde för er om ni holler på med den här stillen

    DETTA ÄR EN VARNING TILL ER I STYRELSEN
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 5:49 pm

    Jag tar emot ursäkten när det gäller telefon ringningen om den uhör fårn och med nu

    Men inte mot ert BESLUT om att stryelsen har bestämd att det ska ses efter någon att GÖRA en logga åt föreningen
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Dan the Wierd mån nov 09, 2009 6:20 pm

    Öppet svar till morgan:

    Det står inte att styrelsen beslutat något om "broken arrow", det är bara INFORMATION om vad som händer framöver, relaterat till Anvil. En stor apocalypse match som anordnas mellan medlemmar, och som annonseras på forumet, är i högsta grad relaterat. Det var information som togs upp på styrelsemötet, och inget beslut.

    OCH så vitt jag vet, klubbades det igenom att vi skulle byta logga, inte att specifikt den logga som DU designade skulle vara den vi bytte till.

    FÖR övrigt är det fel format på den TILL ALLA former av internetsidor, inte bara forumet.

    [OM så var fallet att specifikt DIN logga var den officiella (vilket är svårt att veta, när årsmötesprotokollet har blivit förstört), så måste det ändå omdesignas på grund av tekniska omständigheter, OCH det är mänskligt att fela, så varför skulle vi drabbas så hårt av ett ärligt misstag som styrelsen gjort?]

    morganj skrev:Till Styrelsen tillkalla ett möte så fort som snarast och red upp den här historien.

    Bordet är som en pingpong boll i uneverasum just nu emot det här och kan ni inte se det så är det stor risk att ANVIL är förlorat. för medlemmarna kommer nog att tapa förtronde för er om ni holler på med den här stillen

    DETTA ÄR EN VARNING TILL ER I STYRELSEN.
    Läs protokollet en gång till. Nästa möte är redan bokat, om knappt en vecka.

    Det är inte VI I STYRELSEN som förlorar förtroendet bland medlemmarna här, utan DEN MAN som mot styrelsen vilja tog hem material för över två tusen kronor, och sen behållit det trots att han blivit ombedd ett flertal gånger under sex veckors tid att föra tillbaka det.
    -Gissa vem mannen som inte lämnar tillbaka våra saker är?
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 6:33 pm

    Jag gjorde förslag om loggan och ni alla var med och sa vad ni tykte och tänkte och när helften av alla var samtykta om loggan så blev komenderad du DAN att den skulle sättas up på dören till förådet.

    Det finns iget papper på det hella men det finns vitnen och inga fler förslag har aldrig varit på tall från någon.

    Ja det är sant att bordet är hemma hos mig för att den är fortfarande under konstruktion och jag har inte hunnit med att komma över med bordet.

    Jag jobbar nu med 200 datorer som ska updateras med WIN 7 samt att det är projektarbeten som jag är inblandad i som ska lämnas in.
    Bara 150 elever som hänger på en och ber att få hjälp att skriva utt.
    Vi har också haft dödsfalsproblem på skolan och det har blivit personal som är hemma för sorg. jag har fått hoppa in istälet. Samt att det har varit möte med MTV och GGN. Dom största aktiviteter som Gotland har är jag inblandad i.

    Jag han mycket om administrativa saker just nu.

    Nu Dan gjer jag en sak till dom övriga i styrelssen.

    Under dom åren som jag har känt dig så har du krängt och sett ner på mig.
    Du är den enda som har klagat om min arme, hur jag mållar, hur jag spelar, minna regel kunskaper. Minna uttförande som ordförande.
    Första gången du kränkte mig var på en fantasy tonering där jag höll tal inför alla.
    Hendelsen löd att det var två styken som endast förstog engelska så jag pratade på engelska och du arvbryter mig och seger iför alla att jag suger på engelska.

    Sen så blev det snapt men jag gav dig ett påhops förslag där att toneringen flyttar till donnergymnasiets lokaler där det kunde vara upp till 30 spelbord om man ville det vill sega 60 spelrare samtidigt.
    Det var myket annat runt om samtidigt men du sa till mig på telefon att du inte orkade prata med mig på gurnd av att du hade ont i hjärtat och magen.
    Det är vardags mat för mig varje gång du har varit i närheten.

    Du kände dig tränd men varje gång som jag har kommit till ANVIL så har jag känt mig kränkt. Anledningen jag har kommit varje gång är att jag ser något som du aldrig kommer att förstå.

    Anledningen att du inte förtår är att du skanar heder

    Jag vill anmäla till styrelsen att jag har blivit kärnkt och förnedrad, trakaserad av DAN under två års tid och ber om hans avgång!
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Dan the Wierd mån nov 09, 2009 6:57 pm

    I lördags, tänkte vi, att eftersom du var så upptagen, så skulle vi ringa till dig och bestämma en tid då vi kunde hämta bordet, och ställa det i förådet. Jag, Levi och Mark tänkte hämta det av REN OMTANKE om dig, och ditt upptagna schema.

    Vi TOG HÄNSYN till att du var upptagen, och du tolkar det som ett hot? Rolling Eyes
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 7:01 pm

    det ser jag inte som ett hot.
    dig ser jag som ett hot.

    Desutom så kunde jag inte svara öfr att vi skött ett rådjur och vommen hade sprukit så det var nära att köttet gick ått hedan

    Men min anmällan står kvar


    Senast ändrad av Morganj den mån nov 09, 2009 7:03 pm, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Guest
    Gäst


    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Guest mån nov 09, 2009 7:03 pm

    "Data-Morgan":

    Detta är ett öppet meddelande till dig, Du kommer förbi fenix med bordet i fråga innan helgen. Annars kommer vi förbi och hämtar det. [PUNKT]

    Att du har mycket att göra på fritiden skiter föreningen Anvil egentligen i, Bordet tillhör dem och inte dig. [PUNKT]
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 7:12 pm

    Jag kan inte komma och lämmna bordet den här veckan lessen. Crying or Very sad

    Men om jag inte får något stöd för det här så!!!

    Jag får väll berätta att jag har kamrater som jag hjälper just nu som är nära att ta självmord på gurnd av att pedofilen som har skrivits om i tidningen var deras nära vän eller käraste.

    Desutom jag finns på donner och nästan helten av styrelsen och medlemmarna går på skolan och ingen seger något????

    Felix du sa till mig att lära mig på lajvet.
    Det gör jag nu.
    Men du har också mycket kvar att lära. Främst se om dem du holler kärast
    detta är ett råd från mitt hjärta
    avatar
    Guest
    Gäst


    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Guest mån nov 09, 2009 7:20 pm

    Morganj skrev:Felix du sa till mig att lära mig på lajvet.
    Det gör jag nu.
    Men du har också mycket kvar att lära. Främst se om dem du holler kärast
    detta är ett råd från mitt hjärta


    Pratar du med mig? Jag är inte Felix. I am the motherfucking Guy Fawkes och jag har tröttnat på att höra om dina upptåg. Se till att lämna tillbaka bordet så snart du kan, DET är din prioritet nummer ett.
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 7:21 pm

    Stig fram och se vem du är om du inte är felix
    avatar
    Guest
    Gäst


    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Guest mån nov 09, 2009 7:24 pm

    Morganj skrev:Stig fram och se vem du är

    Jag vet vem jag är, Behöver inte se någonting. Och du är inte i position att hota mig med någonting. Capish?
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Dan the Wierd mån nov 09, 2009 7:26 pm

    Mycket tråkigt, det som händer. Jag är djupt ledsen och skakad. Jag hoppas av hela mitt hjärta att reder ut sig med din vänner, och att situationen på skolan löser sig.

    Angående anmälningen, så har jag förtroende för att styrelsen gör det som är rätt.

    Angående bordet, så behövs det inte till turneringen (som nu är nere på tolv spelare), det skulle bara varit trevligt.

    Vi två, som har pratat om saker, förolämpat och sagt förlåt till varandra.
    Du har sagt till mig när du inte uppskattat vad jag sagt, jag har ärligt bett om förlåtelse, och du har förlåtit mig. Ljög du alla gånger? Förlät du mig aldrig?

    Tänkte du någonsin på hur hotad jag känner mig? Rädslan varje gång du får ett raseriutbrott, hur rädd jag är för att du skall börja slå mig?
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Dan the Wierd mån nov 09, 2009 7:28 pm

    dop3, lugna ner dig, tack.
    avatar
    Guest
    Gäst


    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Guest mån nov 09, 2009 7:33 pm

    Dan the Wierd skrev:dop3, lugna ner dig, tack.

    Jag är lugn, Mycket lugn. Kan bara inte förstå hur ni kan tillåta att en medlem i en förening agerar på det här viset. Skitsamma om han vore ordförande Mao Zedong, MAN - BETER - SIG - INTE - PÅ - DET - VISET.
    avatar
    Morganj


    Antal inlägg : 54
    Join date : 09-09-23
    Age : 38

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Morganj mån nov 09, 2009 7:57 pm

    med dom orden DAN tar jag till baka vad jag sa.
    Jag förlåter dig om du förlåter mig.

    Dop3 jag hade Gotlands stösrta Roman förfatare som lärare på högstdiet.
    Ditt sett och dinna ord föråder dig Felix.
    Jag vill dig inget ont eller någon annan i ANVIL.

    Men ni ska veta att så fort ni anmäler er till Sverok så kommer det att bli en riktig förening och den här skaen med loggan är då på alvar.

    Ingen i styrelsen just nu är redo att ta det steget.
    Jag vet att jag inte har kunskap eler kraft att driva ANVIL på en så hög nivå.

    Jag vill inget ont. Men jag har varit med i massa orginisatoner och föreningar och hjälpt till. Jag har sett hur det blir bra och vad som gåt dåligt.

    Detta är en hård kunskap att lära och eftersom att jag inte är utbildad på det hella så lär jag utt på samma sätt jag har lärt mig. Den hårda vägen.

    Jag är hemma i Sanda nu. Och på vägen hem så var jag nära att besluta att hoppa av helt och hollet. Men nu märker jag att Dan har tagit suntförnuft till fånga och han holler på att bli en ledare inte bara i rollspel utan övrigt också.

    Men du dop3 har en long väg kavr att gå.
    Jag tror på dig. Men tror du på dig själv. Skriv inget utan ta det till dig iställt. Och må lykan vara med dig!
    Natherul
    Natherul


    Antal inlägg : 70
    Join date : 09-08-30
    Age : 34
    Ort : Skogen

    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Natherul mån nov 09, 2009 7:59 pm

    ok alla anklagelser slutar nu eller så tar jag bort inläggen och stänger av erat konto för en dag eller 2, anklagelserna får vi ta hand om personligen när vi möts!

    angående loggan så morgan du kan inte ta det så allvarligt eftersom jag gick igenom alla papper jag kunde hitta i stadgar och det fanns inget skrivet så till att börja med så finns inget juridiskt som skulle säga emot det som röstas fram eftersom ingen där heller verkade veta att detta klubbats, dessutom har jag personligen svårt att tänka mig att att ett så precesist förslag klubbades (dock om det gjorde det kommer jag inte att säga emot om det finns bevis till det hela och i sådanna fall kommer vi inte kunna ha en logga på forum eller eventuell hemsida (eftersom att redesigna hemsidan skulle ta längre tid än till nästa årsmöte) tills att ett nytt beslut fattas, dessutom har jag inget emot ide'n att ha ett städ som logga för det är ganska passande men det som är runt det kommer helt enkelt inte att passa och det är i FEL PIXELSTORLEK för att passa in bra utan att se muppigt ut!)

    hur som helst om det finns bevis för att ett sådannt förslag klubbades på årsmötet så är det det som gäller och jag har alldrig haft för avsikt att gå emot dessa stadgar!

    jag hoppas att det jag nu har sagt inte stör er på något sätt men det är som det är och jag vill inte ha ett forum fullt med anklagelser!
    avatar
    Guest
    Gäst


    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Guest mån nov 09, 2009 8:06 pm

    Morganj skrev:
    Dop3 jag hade Gotlands stösrta Roman förfatare som lärare på högstdiet.
    Ditt sett och dinna ord föråder dig Felix.
    Jag vill dig inget ont eller någon annan i ANVIL.

    Men du dop3 har en long väg kavr att gå.
    Jag tror på dig. Men tror du på dig själv. Skriv inget utan ta det till dig iställt. Och må lykan vara med dig!

    Den där romanförfattaren lärde dig ju inte humaniora i alla fall, Det är ju ett som är säkert. Jag är inte Felix, Jag vet inte ens vem denna Felix är. Vi skulle ju kunna mötas upp och fixa överlämnandet av det där bordet om du vill.

    Sponsored content


    styrelse-protokol 4/11 2009 Empty Sv: styrelse-protokol 4/11 2009

    Inlägg  Sponsored content

      Liknande ämnen

      -

      Aktuell tid och datum: lör apr 27, 2024 5:14 am