Anvil

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Anvil är en förening för figur-, roll-, kort- och sällskapsspel i Visby.


+4
The Avatar
emilfrojd
Svampbob
Dan the Wierd
8 posters

    Fantasy-turnering i sommar?

    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd tis jun 30, 2009 7:31 pm

    Idéer som jag och Emil kläckt till nästa Warhammer Fantasy turnering inkluderar hittills:
    Par-matcher. Två spelare per lag, med max 1000 poäng per person.( Det kräver färre bord, och bordsbrist har vi ju.) Man får hälften av grund-power dice och dispell dice, och bara en bonus dispell dice per Dwarf-spelare. Men man får extra power och dispell dice per Wizard som vanligt. Man får varsitt första pris, kanske en blister-pack eller liknande.

    Efter varje match får man Battle Points, baserat på viktory points.

    Ett pris för snyggaste armé.

    Swiss systemet; att matcha de som ligger närmast varandra i Battle Points.

    Varje omgång har ett förutbestämt scenario, som bland annat kan infatta att man ska döda motståndarens heroes, eller att man ska hålla punkter på bordet. Dessa uppgifter ger extra BP.

    Målning och fair play ger extra BP. Ingen förväntar sig ’Eavy Metal kvalitet, men den som duker upp utan en målad armé får fortfarande vara med.

    Reducerat inträdespris för de som tar med sig ny terräng eller kanske ett bord eller liknande.

    Vi har för övrigt lovat att döpa den till Rodin-turneringen efter Andreas Rodin, han har lovat oss en ganska bra gåva till klubben, utöver de pengar han redan skänkt.
    Svampbob
    Svampbob


    Antal inlägg : 64
    Join date : 09-07-02
    Age : 28
    Ort : Framför en dator

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Svampbob tor jul 02, 2009 1:41 pm

    När i sommar skulle den här turneringen vara i så fall och kan man få ett ungefärligt pris? Jag skulle jätte gärna vara med i en turnering men min sommar är ganska fullbokad.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd fre jul 03, 2009 1:44 am

    Nja, jag kan ju inte bestämma såna viktiga grejer själv, jag kan bara slänga ur mig förslag. Augusti? Kanske...mot slutet?
    Svampbob, kom gärna med förslag, det är tanken att vi ska alla hjälpa till att bestämma saker. Vi kan ju inte bara sätta ett datum och veta att X antal personer garanterat dyker upp. Vi är för få helt enkelt.
    Den ekonomiska aspekten är: det beror på hur många som preliminärt går med i turneringen. Den måste gå runt ekonomiskt med priserna.
    Preliminärt: 75 kr, eller 50 med teräng, per spelare.
    Svampbob
    Svampbob


    Antal inlägg : 64
    Join date : 09-07-02
    Age : 28
    Ort : Framför en dator

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Svampbob lör jul 04, 2009 12:35 am

    Dom förslag du har slängt ur dig låter bra tycker jag. Nästa fenix-lördag kan man kanske be folk att gå in på forumet och ge mer förslag och säga när dom har tid att delta i en turnering och så kan man basera inträdes priset på antalet som kan va med. vi får ju fixa nån form av anmälnings system för detta.

    Din ide om delade armeer och sånt låter grymt bra enligt min åsikt.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd mån jul 06, 2009 7:25 pm

    Jag skall lägga in vad vi kommit fram till hitils lite senare (jag är inte ensam om idén vettu), men först det som är lite galet på sätt och vis:
    Det är några som vill ha turneringen TVÅ veckor TIDIGARE.
    En del spelare har lämnat ön för att gå i skola på fastlandet så sent i augusti. Det brinner i knutarna då, men det kan gå att fixa. Fast om det dyker upp för få spelare så får det nog bli en gratisturnering och spara förstapriserna till ett annat tillfälle...
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  emilfrojd mån jul 06, 2009 11:41 pm

    Två veckor tidigare tycker jag är dumt då det då krockar med medeltidsveckan. 1 vecka tidigare vore i så fall bättre.
    Svampbob
    Svampbob


    Antal inlägg : 64
    Join date : 09-07-02
    Age : 28
    Ort : Framför en dator

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Svampbob tis jul 07, 2009 12:50 am

    två veckor tidigare än vad? slutet av juli låter bra för mig. jag kan 20nde till 29nde ungefär.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  emilfrojd tis jul 07, 2009 1:58 am

    Första förslaget på datum var 22-23 augusti. Och då blir förslaget två veckor före blir då 8-9 och en vecka innan blir 15-16.
    The Avatar
    The Avatar


    Antal inlägg : 62
    Join date : 09-07-07

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  The Avatar tis jul 07, 2009 11:44 am

    Jag Christopher (genom min Mammas inloggning, eftersom jag är bara 11 år ;-)) undrar om det är någon som har en fantasi armé jag kan låna - jag vill jättegärna delta i turneringen, men jag har inte börjat samla Fantasy ännu. Jag har köpt Lizardmans Codex och tror att det blir dem jag kommer att samla. Är det någon som har flera arméer?
    /Christopher
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  emilfrojd ons jul 08, 2009 11:45 am

    Här är infon på hur tag-team turnering var i Västerås.

    Mitt förslag är att man ändrar till att börja med att varje dvärgspelare ökar basen för dd med 1 tärning så har man alltså 2 dvärgspelare i samma lag får man 4 dispel dice har man dock bara en så får man 3 dispel dice.

    Mitt förslag på målning är att man gör något i stil med.

    Du får bara poängen i varje del om alla modellerna i armén uppfyller kravet.


    8 Modellen är målad enligt flat coloured modellen. Alla fält har en färg.
    5 Modellerna är ordentligt ihoplimmade och fästa på basen (själklart får man inte minus om en modell skulle gå sönder under turneringen)
    5 Detaljer så som ögon väskor knappar och liknande är målat
    4 Ordentligt basad inte bara målad utan gräs, sand eller liknande.
    3 Wow vad grymt snygga eller coola modellerna är.

    Sen lägger man ihop båda spelarnas målar poäng och delar på två och avrundar uppåt. Vilket gör att varje lag kan få mellan 0 och 25 i målningspoäng. Där 22 av poängen är lätta att få bara du anstränger dig.

    Sen så utseer målningsedömaren 5 arméer(inte lag) som hen anser vara snyggast målade som får ställa upp sina arméer för omröstning mellan spelarna och den som får flest röster vinner ett litet pris.


    HUR SPELAS TURNERINGEN?

    Det är 5 omgångar swiss med scenarion. Se nedan för beskrivningar av scenarion.

    Det är inte någon komp, men en väldigt enkel målningsbedömning kommer att äga rum.Vi kommer att ha en regel om att alla modeller skall vara 1) wysiwyg (detta gäller även karaktärer) och 2) målade med minst 3 färger. Till det senare kravet räknas inte basen på modellen. Om en armé upplevs ha omålade element kommer den att generera 0 poäng. En armé som saknar omålade element genererar 10 poäng, alltså kan man som mest få 20 poäng per lag.

    Om ni är osäkra på något av det ovan nämnda, hör av er så att vi slipper situationer där ni anser er ha fått orättvisa målningsbedömningar eller så.


    Den första omgången i turneringen kommer att lottas med hänsyn till klubbtillhörighet, därefter swissas man efter battle points.

    Lördag 10/12:
    8.15 Öppnar dörrarna och registrering sker
    8:45 Information (alla ska vara här då!)
    9.00-12.00 Första matchen
    12.00-13.00 Lunch
    13.00-16.00 Andra matchen
    16.00-16.30 Rast
    16.30-19.30 Tredje matchen

    SÖNDAG
    8.30 Öppnar dörrarna
    8:45 Information (alla ska vara här då!)
    9.00-12.00 Fjärde matchen
    12.00-13.00 Lunch
    13.00-16.00 Sista matchen
    16.00-16.15 Nedpackningsavarmépaus
    16.15-16.45 Avslutning med prisutdelning

    VICTIRY POINT TABELL

    Efter varje omgång skall deltagarna från matchen lämna in en spelblankett där ni redovisar resultatet. Följande VP tabell gäller:

    Skillnad i VP..... Poäng

    0 – 400..... 10 – 10
    401 - 600..... 11 – 9
    601 – 800..... 12 – 8
    801 – 1000..... 13 – 7
    1001 – 1200..... 14 – 6
    1201 – 1400..... 15 – 5
    1401 – 1600..... 16 – 4
    1601 – 1800..... 17 – 3
    1801 – 1900..... 18 – 2
    1901 – 2000..... 19 – 1
    2001 +..... 20 – 0

    HUR FUNGERAR ETT LAG?

    Varje lag följer följande regler:

    1.Varje lag skall bestå av 2 spelare.
    2.Varje spelare skall ha en egen, laglig 1000 pts lista. Detta är det maximala värdet på en lista som en spelare får använda och han/hon får inte ge några poäng till sin medspelare (dvs. inga listor på 997 + 1003) vilket gör att listorna ihop kan bli mindre än 2000 pts.
    3.Varje lag skall ha ett namn.
    4.De olika listorna kan inte påverka varandra positivt, dvs. inga karaktärer kan gå med i enheter från den allierade listan, kan inte använda den andra generalens LD, få bonusar i form av banér, magiska föremål eller liknande. Inte heller kan de olika listornas specialregler påverka den allierade (en Skaven spelare får alltså INTE skjuta in i sin allierades enheter, inte ens om denna spelare är en Skaven)
    5.De olika listorna ger dock negativa affekter, dvs. kan orsaka panik och liknande för den andre.
    6. Varje allians har en grund pool på 2 Power/Dispel Dice. Dessa får man dela på som man vill. Magitärningar man får på diverse andra sätt (Mark of Tzeench, Wizard's Staff, etc.) får bara användas av den armé som genererar dem. Om en allians består utav en, eller två, Dwarf arméer får man 4 Dispel Dice i grund poolen (No more, no less).
    7. Med undantag från Common Magic items så får samma Magic item inte finnas i ens allierades lista (d.v.s. det får inte finnas två Hail of Doom Arrow i en Wood Elf-Wood Elf allians, eller två Storm-Deamon i en Skaven-Skaven allians).


    Scenarios

    Första matchen
    Pitched Battle - Spelas som ett vanligt Pitched battle. Wood Elves får använda sin skog.

    Andra matchen
    Burn the Witch! - Alla karaktärer, enheter och unit champions som genererar power dice, har bound items eller är spell casters på något annat vis är värda 100 victory points mer om de räknas som destroyed i slutet av matchen. Power Dice i grundpoolen är annorlunda i den här matchen, man har lika många Power Dice i grundpoolen som det är tur, upp till 4 stycken. Så under tur 1 har man 1 power dice, under tur 3 har man 3 power dice och under tur 5 och har man 4 power dice. Dispel Dice räknas som vanligt och ger inte extra Victory points. Wood Elves får inte använda sin skog.

    Tredje matchen
    Secure the land - Om man tar motståndarens table quarter med icke flygande, icke kavallri, icke monster utan med infantri värda minst 75 poäng i början av matchen får man inte 100 Victory points utan istället 300. Detta gäller båda motståndarens quarters. Poäng för flaggor delas inte ut i det här scenariot. Wood Elves får inte använda sin skog.

    Fjärde matchen
    Kill the King! Take his shinies! - I början av matchen ska den ena av lagets generaler utses till hela lagets general. Den är i den här matchen värd 250 poäng istället för de vanliga 100 poängen. Den andra generalen är fortfarande värd 100 poäng. För varje banner man fångar får man 150 poäng istället för de vanliga 100 poängen. Dock så får man också 50 poäng för varje av ens eget banner man fortfarande har kvar. Inga poäng delas ut för table quarters. Wood Elves får använda sin skog.

    Femte Matchen
    The Battle that was Pitched - Spelas som ett vanligt Pitched battle. Wood Elves får använda sin skog.

    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd ons jul 08, 2009 5:48 pm

    Alltså jag tycker vi snor hela Emils inlägg rakt av. Den är ju suverän!
    Nå, problemet med helgen 15-16 är att det krockar med en vanlig Anvilträff, och Fenix är den enda lokal vi har tillgång till. De som inte är med i turneringen ska inte behöva vara utan bord och plats.
    Sen, nån gång i augusti ska det visst bli en Magic-grej också. En draft eller turnering...
    Jag håller dock med om att vi inte kan lägga den på medeltidsvckan.
    Om vi skjuter upp den i stället? Kanske det blir bättre, mer tid att ordna saker och för de som reser iväg blir det ju ingen skillnad.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd ons jul 08, 2009 6:03 pm

    För att klargöra situationen:

    v32 = Medeltidsveckan. Den kommer vissa spelare engagera sig i.
    Vi förlorar folk om den läggs då.
    v33 =Vanlig Anvilträff. I alla tidigare turneringar har det dykt upp folk som missat att turneringen var då. De får ingen trevlig dag.
    v34 =origanaldatumet. Ett par personer som jag hört av kan inte vara med om det är så sent på året.

    Så, folk kan inte komma hur vi än gör, eller hur? Líka bra att ha det kvar där det är eller skjuta upp det ytterligare, för då blir det åtminstone välplanerat. (Och jag har tid att måla min armé Smile )
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  emilfrojd tor jul 09, 2009 12:20 pm

    Så fort vi har ett slutgiltigt datum kan jag skria i ordning en turnerings inbjudan med regler och liknande.
    Andreas
    Andreas


    Antal inlägg : 133
    Join date : 09-07-09
    Age : 29
    Ort : Klintehamn

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Andreas tor jul 09, 2009 6:21 pm

    Skulle gärna vara med och spela, om jag hinner fixa i ordning min Tree Spirit armé tills då, får se, dock skulle det vara bra att ha det ganska sent på året som Dan ändå säger så blir det ändå folk som inte kan? så jag tycker vecka 34 skulle vara bra att ha det
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd fre jul 10, 2009 1:30 am

    Jag funderar på vecka 36 också. Tidigt i september.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  emilfrojd fre jul 10, 2009 3:23 am

    Bättre att skriva datum än väckor.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd tis jul 14, 2009 3:35 pm

    Alternativen är 22-23/8 eller 5-6/9.
    Jag känner mig 50-50 för bägge datum, så rösta ni.
    Svampbob
    Svampbob


    Antal inlägg : 64
    Join date : 09-07-02
    Age : 28
    Ort : Framför en dator

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Svampbob tis jul 14, 2009 4:54 pm

    Båda funkar 50/50 för mig, men gör en "Poll tråd så kan alla rösta. lättare så.
    Mr Ogre
    Mr Ogre


    Antal inlägg : 79
    Join date : 09-07-05
    Age : 36
    Ort : Gamleby(norra kalmar län)

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Mr Ogre tis jul 14, 2009 11:42 pm

    Jag kan ingen av dom då ja ska vara flyttad o klar till vecka 34, alltså helgen 15-16 augusti ska ja va i full gång o flytta för fullt Sad . Om de skulle krocka med medeltidsveckan ger ja för närvarande tusan i för jag vet om mycket mycket få fantasy spelare som går på den där konstiga tillställningen, de e väl typ nästan bara Emil som försvinner då då eller? No offence men det är väl bra om "våran bästa" spelare inte kan vara med då vi andra får en changs, för jag erkänner villigt att jag är chanslös mot Emil i en rättvis match. Btw medeltidsveckan är väl en hel vecka eller? Är det då så mycket begärt att man "offrar" 2 dar av 7. Jag är dock så himla sugen på denna turnering att ja kommer att vara med på den ändå även om det innebär eventuellt skolk från min sida, en till fördel med att vänta till sena augusti är att Viktor kommer tillbaka till ön den 20 augusti. Om vi nu väljer att köra igång turneringen senare till hösten så vill jag hälst inte att vi ska bestämma ett fast datum eftersom att min utbildning kommer att inehålla rätt mycket friluftsliv där det ingår några få helg aktivteter. Om jag inte går på dessa aktiviteter så kommer mina betyg i fara. Att skippa några få lektioner kan man fixa genom att läsa lite men en "klass utflykt" kan man ju inte läsa igen. Jag har inte tillgång till mitt schema än. Dock har jag ett förlag till datum i alla fall då jag SKA vara nere på ön oavsett vad min skola har för planer, lördagen den 26 september fyller min farmor år och då ska ja vara nere o säga hej o fika lite och det kan jag ju göra på fredag kvällen o sova över där för o sedan vara på bussen tidigt på lördagen. Vill dock inte komma ner så fort efter min flytt som 22-23/8.

    Var det någon som ville låna en armé? E mina Ogres av intresse?
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd ons jul 15, 2009 12:17 am

    Knivigt läge, för det skiter sig ju med nån oavsett tidpunkt. Om det blir av för tidigt så kan t.ex. inte jag vara med, för jag hinner inte klart armén i tid. Det finns andra som inte kan vara med om det blir av med för kort varsel.
    avatar
    emilfrojd
    Admin


    Antal inlägg : 106
    Join date : 09-06-30

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  emilfrojd ons jul 15, 2009 12:23 am

    Mitt förslag är väl i så fall att vi skjuter upp den lite senare. Ni kommer väl hem någon gång, ni som flyttar ifrån ön alltså.
    Hur låter 19-20 sptember?

    Det finns en nackdel till med att lägga den på mtv. Inte bara för att jag inte kan vara med. DEt är säkert fler som vill vara på mtv och det att vi har ganska kort om tid för det hela.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd ons jul 15, 2009 12:33 am

    Kollade i almenackan, och Mr Ogres mormor fyller år på en reguljär Anvil-träff. En helg vi vill undvika att ha turnering på, eller hur?
    Mr Ogre
    Mr Ogre


    Antal inlägg : 79
    Join date : 09-07-05
    Age : 36
    Ort : Gamleby(norra kalmar län)

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Mr Ogre ons jul 15, 2009 12:42 am

    Ja ni ja men ja vill hälst ha den på en anvil helg efter som att ja kommer nog bara vara nere en helg i månaden och ja e nere när min farmor fyller år, att jag ska behöva skita i den hitintills roligaste turneringen bara för att hon fyller år på en anvil lördag låter jäkligt rutet tycker jag. Jag ville och hade tänkt skriva mitt förra väldigt långa inlägg tidigare men jag fick inte tag på någon dator där borta i Göteborg.
    Dan the Wierd
    Dan the Wierd


    Antal inlägg : 190
    Join date : 09-06-30
    Age : 42
    Ort : Slite

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Dan the Wierd ons jul 15, 2009 12:49 am

    Så vi ska anpassa hela turneringen efter enbart dig, och ingen annan?
    Mr Ogre
    Mr Ogre


    Antal inlägg : 79
    Join date : 09-07-05
    Age : 36
    Ort : Gamleby(norra kalmar län)

    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Mr Ogre ons jul 15, 2009 12:57 am

    ja sa bara va ja kände dummar Neutral jag kommer aldrig att påstå att ja eller någon anan e mer värd än någon anan

    Sponsored content


    Fantasy-turnering i sommar? Empty Sv: Fantasy-turnering i sommar?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: fre apr 26, 2024 8:56 pm